Je doet zaken met andere bedrijven. Je nieuwe website is gepubliceerd, of je bestaande website is opgeknapt, of je huidige website draait al enige tijd. Weet je, of je website voldoende belangstelling trekt? Zo ja, weet je dit heel zeker? Zo nee, dan neem je een (onnodig) risico met je business-to-business (b2b) digitale marketing, want je weet onvoldoende wat je website online doet.
Statistieken over je website (laten) verzamelen is een goede aanpak. Het levert inzicht in het verkeer van bezoekers van je website. Zo kun je ook de ontwikkeling van je website beter sturen. MKB-ondernemingen, startende bedrijven, zelfstandigen, etc. in de b2b-markt zijn gebaat met deze gedegen werkwijze.
Trekt mijn website voldoende belangstelling? Dit is een primaire vraag in b2b online marketing. Gangbare basale statistische analyses van het websiteverkeer kun je ook vaak toepassen in b2b. Interpreteer de uitkomsten wel met b2b-aspecten in je achterhoofd.
Volgens mij geven de antwoorden op slechts vier vragen voldoende inzicht in hoeveel belangstelling je b2b-website heeft. Andere statistieken zijn voor later, als er voldoende verkeer geconstateerd is en/of andere informatiebehoefte is. Dit zijn de vragen om met statistische middelen (“analytics”) te beantwoorden:
Met de genoemde statistieken steek je als het ware een thermometer in je b2b-website en controleer je, of die “koorts” heeft: