Skip to main content
Via analyse en advies naar betere B2B websites

Drie belangrijke kenmerken van SEO voor B2B

Geschreven door Stefan IJzerman op .
Vindbaarheid in zoekmachines is ook van groot belang voor bedrijven in de B2B-markt. SEO in B2B concentreert zich meer op trefwoorden waarnaar besluitvormers van andere bedrijven zakelijk zoeken.

Drie verschillen tussen B2B en B2C

De activiteiten om een website te optimaliseren en vindbaar te maken (SEO) zijn hetzelfde in de business-to-business (B2B) en business-to-consumer (B2C) markt. Je analyseert een website, onderzoekt zoekwoorden, schrijft teksten en optimaliseert de inhoud, gaat op zoek naar mogelijke links en test de effectiviteit van je werkzaamheden. Toch zijn er wel degelijk essentiële verschillen in de uitvoering en de beoogde resultaten.

Vergeleken met een B2C-markt zie ik in de B2B-markt drie opvallende verschillen:

  • lagere zoekvolumes,
  • grondiger onderzoek,
  • generen en onderhouden van leads.

Als ondernemer in B2B, of jij nu MKB’er of ZP’er bent, kun jij je hiervan beter bewust zijn. Des te meer als jij externe ondersteuning inroept.

Lagere zoekvolumes bij B2B

In B2B zijn de zoekvolumes kleiner. Dit betekent minder bezoekers en potentiële  klanten. Op het eerste zicht lijkt dit negatief, maar ik zie juist in deze kleine(re) markt kansen liggen. Men zoekt in de B2B-markt veel specifieker dan bij B2C. Door een gedegen onderzoek naar zoekwoorden uit te voeren, kun je meerdere zoektermen identificeren die interessant kunnen zijn. Hier kun je dan ook specifieke inhoud voor creëren. Deze zoektermen geven vaak ook beter de intentie weer van de bezoeker. Het is volgens mij van essentieel belang dat de zoektermen en de inhoud en teksten goed op elkaar aansluiten.

Grondiger onderzoek bij B2B

In de B2B-markt gaat het meestal om grotere aankopen. Daarom wordt er volgens mij vaak grondig onderzoek gedaan, voordat er verdere stappen worden ondernomen. Des te belangrijker vind ik het schrijven van teksten en gerichte inhoud. Hoe beter de content van je website aansluit op de gezochte zoekwoorden, hoe meer mogelijke klanten je zult binnenhalen.

Generen en onderhouden van leads bij B2B

De drempel voor transacties ligt naar mijn mening binnen de B2B-markt aanzienlijk hoger dan doorgaans in de B2C-markt. Hierdoor is er een aanzienlijk belang bij het vinden en onderhouden van leads. Je kunt op veel verschillende manieren zakelijke leads genereren.  Het weggegeven van gratis informatie in ruil voor het achterlaten van gegevens, een gratis proefperiode of iets dergelijks. Het achterhalen van het gedrag van je bezoekers via speciale gekoppelde analyses geeft je een beter inzicht in hun interesses en intenties. Hier wil je als MKB’er of Zp’er graag toch graag op (kunnen) inspelen?

Tips

  1. Roep externe deskundige hulp in, voor het verbeteren van de vindbaarheid en bekendheid van jouw website binnen de huidige B2B markt.
  2. Door meten naar weten, zorg dus voor een goede webanalyse tools. Je kunt altijd SAMENZICHT Consultancy vragen voor een op maat ingerichte webanalyse.

In deze serie

Haal kennis uit bezoekinformatie van je B2B website

Bezoek aan je business-to-business website herbergt veel informatie. Met statistiek is er kennis en inzicht te verwerven. Start simpel en privacyvriendelijk raad ik middelgrote en kleine bedrijven aan.
- Ruud Huijts

Zoveel belangstelling heeft je B2B website

Je business-to-business website dient online verkeer te genereren. Statistiek is een probaat middel om hierover kennis en inzicht te verwerven. Start simpel is mijn advies aan middelgrote en kleine bedrijven.
- Ruud Huijts

Recente blogs

Mijn tweede Joomla 4 upgrade kostte mij vier pogingen

Onze eigen website heb ik naar Joomla 4 gemigreerd. Na de ervaring met een andere upgrade dacht ik dit klusje wel even te klaren. Ik was toch iets te optimistisch.

Mijn eerste migratie naar Joomla4: vvbi.nl

De website van de Vereniging Voor Biometrie & Identiteit , vvbi.nl, heb ik gemigreerd naar Joomla 4 en op onderdelen aangepast. Deze upgrade heeft mij weer veel geleerd.

Welke afslag neem jij met je website analytics?

Hoe jij informatie over bezoek aan je website verkrijgt, is jouw keuze. Draait er geen analytics tool op je website, of ga jij voor privacyvriendelijk klantgericht of grensoverschrijdend onvriendelijk?