Skip to main content
Via analyse en advies naar betere B2B websites

Gun bezoekers van je B2B-website hun privacy

Geschreven door Ruud Huijts op .
Hoe zou je het vinden om eerst allerlei persoonsgegevens bij een fysiek winkelbezoek te moeten verstrekken? Vreemd? Toch hanteren talloze websites onnodig deze niet klantgerichte aanpak, ook in B2B.

Waarom toestemming van websitebezoekers vragen?

Bezoekers van websites worden naar mijn mening niet altijd even hartelijk ontvangen. Je wordt gevraagd met van alles en nog wat in te stemmen, voordat je de betreffende website kunt bekijken. Deze aanpak is weliswaar meestal goed bedoeld in business-to-business (B2B), maar tegelijkertijd ergerlijk voor menig websitebezoeker.
De eigenaar van de website (zzp'er, mkb'er etc.) moet aan de geldende wet- en regelgeving voor bescherming van persoonsgegevens (AVG/GDPR) voldoen. Vooraf instemming aan de websitebezoekers vragen dat er van alles met hun persoonsgegevens mag gebeuren, is een beproefde standaard methode. Zolang je websitebezoekers het niet erg vinden hun privacy deels in te leveren, is er formeel niets aan de hand. Maar potentiële klanten die op hun privacy gesteld zijn, ga je zo wel afschrikken!
Bovendien, vele ondernemingen in B2B hebben helemaal geen businessmodel, dat de verwerking van persoonsgegevens van websitebezoekers vereist. Een echte privacyvriendelijke website geniet daarom volgens mij voor veel bedrijven de voorkeur.

Klantgericht welkom impliceert respect voor privacy

Bij mkb'ers en zzp'ers ontbreekt vaak de kennis om goed om te gaan met de persoonsgegevens van hun websitebezoekers. Er wordt dikwijls vertrouwd op de bouwer van de website, die vaak ook maar beperkte kennis van de AVG heeft. Er wordt veel gekopieerd en teksten getoond ook als dat niet altijd nodig is. Met alle mogelijke nadelen voor de business van de webeigenaar, die (nog) niet beter weet.
Als B2B-ondernemer moet je blij zijn met bezoekers op je website. Bestaande en toekomstige afnemers vereren je website met een bezoek. Je zult meer vertrouwen van je websitebezoeker winnen met passende privacybescherming. Verwelkom iedere bezoeker met de juiste informatie over de bescherming van persoonsgegevens. Informeer niet te veel en niet te weinig.
Bedenk dat je website een belangrijk marketinginstrument is. Niet alleen inhoud en vormgeving maar ook privacy zijn aspecten van je website waarmee je de beoogde uitstraling en positionering aan je onderneming geeft (op internet). Toestemming om de persoonsgegevens van je websitebezoeker te mogen verwerken doe je om jezelf in te dekken, niet om de geïnteresseerde bezoeker tegemoet te komen.

Wees voorzichtig met Google Analytics

"Gratis" bestaat niet in de online wereld, al doen vele (ook zeer grote) bedrijven ons graag anders geloven. Google Analytics is het gratis standaard gereedschap om te bekijken wat er op je website gebeurt. Het business model van Google is gestoeld op het zoveel mogelijk verzamelen van ieders persoonsgegevens. Het vereist nogal wat instellingen en instemming(!) van je websitebezoeker om Google Analytics conform AVG/GDPR te kunnen gebruiken. In ruil voor bezoekgegevens kun je met Google Analytics uitstekend het webbezoek analyseren.
Nu zullen er steeds meer mensen komen die hun bedrijfswebsite als echt privacyvriendelijk willen positioneren (zonder Google te "sponsoren"). Men verwacht zo een concurrentievoordeel of omzetverhoging te bereiken. Ook ethische overwegingen kunnen een belangrijke rol spelen. Weet, dat er een uitstekend (en betaalbaar) alternatief voor Google Analytics is. Ik sta je graag te woord.

Tip

De invulling van webanalyse volgens SAMENZICHT Consultancy helpt midden- en kleinbedrijven die meer profijt uit hun website willen halen door meer gegevens over hun websitebezoekers te verzamelen zonder de privacy van deze bezoekers uit te hollen (in tegenstelling tot "gratis" opties waar derden toegang tot de data krijgen).

In deze serie

Haal kennis uit bezoekinformatie van je B2B website

Bezoek aan je business-to-business website herbergt veel informatie. Met statistiek is er kennis en inzicht te verwerven. Start simpel en privacyvriendelijk raad ik middelgrote en kleine bedrijven aan.
- Ruud Huijts

Zoveel belangstelling heeft je B2B website

Je business-to-business website dient online verkeer te genereren. Statistiek is een probaat middel om hierover kennis en inzicht te verwerven. Start simpel is mijn advies aan middelgrote en kleine bedrijven.
- Ruud Huijts

Recente blogs

Mijn tweede Joomla 4 upgrade kostte mij vier pogingen

Onze eigen website heb ik naar Joomla 4 gemigreerd. Na de ervaring met een andere upgrade dacht ik dit klusje wel even te klaren. Ik was toch iets te optimistisch.

Mijn eerste migratie naar Joomla4: vvbi.nl

De website van de Vereniging Voor Biometrie & Identiteit , vvbi.nl, heb ik gemigreerd naar Joomla 4 en op onderdelen aangepast. Deze upgrade heeft mij weer veel geleerd.

Welke afslag neem jij met je website analytics?

Hoe jij informatie over bezoek aan je website verkrijgt, is jouw keuze. Draait er geen analytics tool op je website, of ga jij voor privacyvriendelijk klantgericht of grensoverschrijdend onvriendelijk?