Skip to main content
Via analyse en advies naar betere B2B websites

(Google) Analytics, maar dan wel graag privacyvriendelijk

Geschreven door Ruud Huijts op .
Als men privacy van websitebezoekers als uitgangspunt verkiest, kan men beter andere webanalyse dan Google Analytics inzetten. Wat zich op een website afspeelt, kan ook prima privacyvriendelijk geanalyseerd worden.

Google Analytics is jouw eigen keuze

Wil jij de privacy van de bezoekers van jouw website echt respecteren, lees dan vooral verder. Ben jij een fel aanhanger van Google Analytics, is deze tekst waarschijnlijk niet aan jou besteed en ga jij door met de randen van de privacywetgeving AVG/GDPR opzoeken.

Bedenk dat Google Analytics binnenkort in de EU mogelijk verboden wordt. Vergeet ook niet, dat een cookie (of meerdere) nu al nodig is om hoogst irritant vooraf instemming van de websitebezoekers te “vragen”.  Verwaarloos ook de talloze noodzakelijke instellingen niet. Niet omdat de AVG/GDPR dit voorschrijft, maar omdat Google Analytics ingezet wordt. Het kan ook anders. De keuze voor welke webanalyse is aan de eigenaar van de website (dus niet aan de ingehuurde websiteontwikkelaar).

Representatie van webpagina in veilige omgeving voor bezoeker

Voorkom minachting voor websitebezoekers

Google Analytics biedt veel functionaliteit, is best ingewikkeld, gratis en ontzettend populair. De websitebezoekers “betalen” met hun persoonlijke gegevens. Middels ergerlijke cookiemeldingen heeft de websitebezoeker strikt genomen nog keuze om al dan niet in te stemmen. De praktijk is echter vaak nog niet zoals het hoort te zijn.

Deze aanpak illustreert in mijn beleving minachting voor websitebezoekers. Immers, de website-eigenaar wil zo nodig “gratis” Google Analytics (laten) gebruiken ongeacht de privacy van websitebezoekers. Vertaal deze situatie eens naar fysiek winkelbezoek. Als de winkelier zo brutaal is om allerlei persoonlijke gegevens (vooraf) van mij te willen weten, zou ik eerst enorm verbaasd zijn, vervolgens niet binnengaan en uiteindelijk niet meer terugkomen. Geholpen worden stel ik overigens wel op prijs. Daarom kan ik bij informatieve websites zoals in business-to-business (B2B) niet begrijpen, dat je als ondernemer je goede reputatie online wilt ondermijnen. Webanalyse kan ook ethisch.

Privacy als uitgangspunt of sluitpost

Men kan zich langs de rafelranden van de privacywetgeving AVG/GDPR begeven, totdat een scheidsrechter (je websitebezoeker, je afnemer, de Autoriteit Persoonsgegevens) zegt dat wat je doet niet wenselijk of illegaal is. Zie daar het aanstaande verbod op Google Analytics in de EU. Het verdienmodel van Google omvat persoonlijke gegevens verzamelen en verhandelen, en hieraan (veel) geld verdienen. Dit business model is nogal moeilijk te rijmen met de AVG/GDPR.

Men kan ook een andere persoonlijke overtuiging of ethisch bedrijfsimago aanhangen. Bijvoorbeeld, ik onderschrijf, dat privacy een grondrecht is. Bescherming van persoonsgegevens is voor mij dus een uitgangspunt en niet een sluitpost. Vanuit deze visie ben ik al een aantal jaren geleden naar privacyvriendelijk gereedschap voor webanalyse op zoek gegaan. Sindsdien passen wij met SAMENZICHT naar tevredenheid Matomo toe. Iedereen die om bescherming van persoonsgegevens geeft (wie niet?), adviseer ik naar een passende privacyvriendelijke vorm van analytics op zoek te gaan.

Privacy van websitebezokers gaat voor Google Analytics

Privacyvriendelijke analytics tools

Er zijn meerdere analytische diensten en producten die respect voor privacy als ethisch vertrekpunt hebben d.w.z. deze willen aan AVG/GDPR voldoen. Sinds de aankondiging van van de privacywetgeving in de EU  is deze ontwikkeling goed op gang gekomen. Google Analytics had haar leidende positie toen al heel slim ingenomen. Een greep van enkele interessante spelers die bescherming van privacy als uitgangspunt hanteren:

De kunst is te beoordelen welk analytics tool ethisch bij je past d.w.z. bij de website, onderneming, persoon, etc. Belangrijke overwegingen zijn o.a. informatiebehoefte, gebruiksmogelijkheden, functionaliteit, privacy(bescherming), gemak (in gebruik en beheer) en totale kosten (“goedkoop is duurkoop”). Het selectieproces kun je natuurlijk uitbesteden, maar veronderstel niet dat, bijvoorbeeld, je (ingehuurde) webontwikkelaar voldoende (objectieve) kennis in huis heeft. Succes!

Advies en ondersteuning

SAMENZICHT wil midden- en kleinbedrijven (MKB) en zelfstandigen (ZZP’ers) helpen door met privacyvriendelijke webanalyse hun website(s) meer bedrijfsmatige inzichten te laten bieden en aan de AVG te voldoen. Dit streven komt voort uit ons diepe respect voor iemands privacy  en de irritatie over cookies bij websitebezoeken. Onze interesse ligt vooral bij niet zo grote business-to-business (B2B) ondernemingen.

In deze serie

Google Analytics op randje van afgrond naar illegaliteit

In navolging van Oostenrijk wordt het gebruik van Google Analytics mogelijk ook verboden in Nederland en de Europese Unie. Er zijn er verschillende manieren om op deze ontwikkeling te reageren.
- Ruud Huijts

Gun bezoekers van je B2B-website hun privacy

Hoe zou je het vinden om eerst allerlei persoonsgegevens bij een fysiek winkelbezoek te moeten verstrekken? Vreemd? Toch hanteren talloze websites onnodig deze niet klantgerichte aanpak, ook in B2B.
- Ruud Huijts

Zo probeer ik maatschappelijk verantwoord te ondernemen

Ook met SAMENZICHT Consultancy wil ik maatschappelijk verantwoord ondernemen. Niet omdat achterliggende drijfveren tegenwoordig (meer) belangstelling krijgen, maar vooral omdat zij de voorgaande 30 jaar voor mij ook al speelden.
- Ruud Huijts

Recente blogs